onsdag den 27. januar 2016

Skulpturanalyse

Diskutér med din nabo og skriv på bloggen:
  • Har man brug for at kunne skildre grimhed? Til hvad?
-       Vi er alle sammen forskellige mennesker, og vi har alle sammen vores egen mening om hvad der er smukt og hvad der er grimt, så jeg synes faktisk ikke det er nødvendigt, at man kan skildre mellem hvad der er smuk og grimt. Det er jo fuldstændig op til en selv hvad man synes om det man ser.
·      Skal kunst helst være smuk? Hvorfor? Hvorfor ikke?
-       Nej kunst må også gerne være grimt, ofte er det faktisk det uperfekte der er det smukkeste.
  • Er der forskel på, hvad kunst skal kunne, alt efter hvor det hænger/står? Hjemme? I kirken? På museerne? I kantinen? I parken?
-       Ja, der er en kæmpe forskel. Man ville jo aldrig have en altertavle til at hænge hjemme i stuen, og omvendt ville det virke en anelse mærkeligt hvis vi hængte en familieportræt op i kirken. 
  • Hvad kan formålet være med at lave et værk, som det til højre?
-       Formålet med dette værk kunne være at man ville vise at alt kunst ikke behøver at være smukt. Det der faktisk skulle have været ”skrald” kan ende op med at være kunstværket.


Voksskulptur




1. Udtryk

·      Realistisk, idealiseret eller abstrakt
-
Skulpturen er meget abstrakt, fordi den ikke ligner nogen almindelige levende væsner. Den har mange uvirkelige former i ”ansigtet”.

2. Komposition (vigtige linjer og akser i skulpturen)

  • Lodret (oprejst), vandret (liggende/hvilende), diagonal (dynamik/bevægelse)
-       Skulpturen står lodret op. Den har diagonale linjer i kanterne, men ellers er der ingen sammenhæng i figuren.
  • Balance (harmoni/ro) versus ubalance (dynamik/bevægelse)
-       Skulpturen er faktisk meget balanceret, da der ikke er de store udsving i dets kropsform. Den eneste form for ubalance kunne være at det kun har et ben. 
  • Symmetri versus asymmetri
- Skulpturen er lidt begge dele, for nogle steder er den meget symmetrisk og andre steder er den på ingen måde. Der er nogle steder hvor der mangels en form for sammenhæng.

3. Form

  • Organisk form versus geometrisk form
-       Formen på skulpturen er meget geometrisk, da den er trekantet.
  • Åben form versus lukket form
-       Den er meget åben i dets kropssprog i og med at den står med åbne arme.
  • Dynamisk form versus statisk form
-       Den er dynamisk.
  • Plastisk formgivning versus flad formgivning
    -
    Den er meget flad formgivende, da den på ingen måder rager ret meget ud i sine omgivelser.

4. Materiale og overfladevirkning

  • Blank (modtager og kaster lys tilbage – felter med højlys?) versus mat (opsuger lys)
-       Skulpturen er mat pga. Ostevoksen. Det kaster ingen lys tilbage, hvis man stiller det i direkte sollys. Dog er der enkelte steder den skinner en smule
  • Glat versus ru og riflet
-       Det er en blanding, da det er forskelligt hvor godt det er blevet fladet ud, da jeg formede den.
  • Lyse farver (lethed) versus mørke farver (tyngde og substans)
-       Det er ene mørke farver der er blevet brugt til skulpturen. Det gør den en anelse tung at se på .
  • Hårdt materiale versus blødt – illuderes der hårdhed/blødhed?
-       Materialet forandres når man former figuren. I starten af processen er det et utroligt hårdt materiale, men jo mere man varmer det bliver det mere og mere medgørligt og blødt.
  • Massivitet versus hulhed
    -
    Den er meget massiv, da jeg har fyldt den ud med papir.
  • Lethed versus tyngde
    -
    Selvom skulpturen er fyldt ud med papir, ser den ikke ud til at veje meget

5. Skulpturens møde med understøttelsesfladen (soklen)

  • Er fladen soklen stor eller lille? Hvordan virker det?
    -
    Fladen er lille. Det kan godt give problemer, når skulpturen har lidt mere tyngde end soklen kan holde til.
  • Understøtter eller modarbejder soklen skulpturens bevægelse/udtryk
    -
    Soklen er med til at støtte skulpturen. Den ville ikke kunne stå uden den.
  • Hvordan er skulpturen placeret på soklen – overskrider skulpturen soklens grænser
    -
    Skulpturen er placeret ca. i midten på soklen. Nej, men jeg har valgt at beklæde hele soklen med ostevoks, fordi jeg synes det kunne give et fedt udtryk, men også for støtte den.
  • Er der en sokkel
- Ja, der er en sokkel på mit skulptur

6. Størrelse, beskuerrelation og synsvinkel

  • Stor eller lille skulptur i forhold til beskueren
    -
    Skulpturen er meget  lille.
  • Fra hvilken synsvinkel fungerer skulpturen bedst
    -
    Den fungere bedst når man kigger direkte ind i fronten på den.
  • Lægger skulpturen op til at man bevæger sig rundt om den
    -
    Nej ikke rigtig. Der er heller ikke gjort noget ud af bagsiden.

7. Rummet

  • Lukker skulpturen rummet ude, eller inddrager den rummet? Rumafgrænsning, rumerobring eller rum- og genstand i udveksling?
    -
    Nej det synes jeg ikke. Igen, den har et meget åbent kropssprog, så det synes jeg ikke den gør.

Her ses skulpturen:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar